3
Pedagogická praxe – co je jinak?
Mgr. Lenka Polášková
NahoruNové nároky
Stále více pociťují učitelky mateřských škol a ředitelky tlak na pedagogickou práci, nároky, vycházející z pedagogické praxe, se stále více zvyšují. Kromě znalostí pedagogiky, didaktiky či například psychologie tvoří významnou část také znalosti kurikulárních dokumentů, legislativy, nebo v případě vedoucích pedagogických pracovníků znalosti v oblasti řízení týmu. Ilona Gillnerová upozornila již v roce 2010 na skutečnost, že v současném pojetí školství je také nutností rozvíjet pedagogické dovednosti v rovině tzv. sociálně-psychologických profesních dovedností. Aby učitel skutečně všestranně plnil svou profesi, musí být perfektně připraven. To vyžaduje koncentraci a sebedůvěru. Denně je vystaven náročnému prostředí, přebujelé administrativě a dětem s problémovými projevy chování. Zásadní je dnes proto odolnost vůči stresu, míra nakládání s časem a schopnost předcházet syndromu vyhoření.
NahoruZátěž a stres
Zátěžových situací v pedagogické praxi jednoznačně přibývá, proto problematika učitelského stresu nabývá stále více na významu. Při stresu pociťujeme napětí, klesá naše schopnost koncentrace, zvyšuje se míra chybných rozhodnutí. Většinou stresu samotnému předchází frustrace. Jako příklad můžeme uvést situace spojené s množstvím úkolů a časovým tlakem. Dlouhodobou frustraci způsobují také interní konflikty a nevraživost v týmech škol. Stresovými faktory v pedagogické praxi bývají: zvýšená…