dnes je 28.1.2025

Systém VAK aneb jak děti přijímají informace

28.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Znáte systém VAK? Je založen na vědomí, že každý z nás preferuje při přijímání informací jiný smysl. Zajímá vás, co s sebou tento systém přináší, jaké jsou jeho výhody při vzdělávání dětí a jak jej zavést do praxe? Jaké aktivity zařadit, když si nejste…

Pedagogická praxe - co je jinak?

28.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Stále více pociťují učitelky mateřských škol a ředitelky tlak na pedagogickou práci, nároky, vycházející z pedagogické praxe, se stále více zvyšují. Kromě znalostí pedagogiky, didaktiky či například psychologie tvoří významnou část také znalosti kurikulárních…

Příprava na úspěšný přechod z MŠ do ZŠ

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zahájení povinné školní docházky je velmi důležitou a mimořádnou událostí v životě dítěte. Nástup do školy je završením dosavadního vývoje a vstupem do nové životní etapy. Dítě se na vstup do školy připravuje v předškolním zařízení, kde by měl být respektován…

Týdenní příprava učitelky MŠ - rozvržení aktivit, her a činností podle typologie Gardnerových inteligencí

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V následující tabulce naleznete ukázku různorodých činností a aktivit, kterými podporujeme pestrost vzdělávací nabídky. Jednotlivé části jsou během jednoho týdne (i déle) flexibilně…

Aktivity, činnosti a vzdělávací proces s využitím Gardnerovy teorie

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Je zcela nezbytné, aby docházelo k využívání širšího spektra metod a forem práce a zcela se prolínaly skupinové, individuální a frontální činnosti a aktivity.

Osm inteligencí a pestrost vzdělávací nabídky

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Vzdělávací nabídka mateřské školy zahrnuje celou řadu proměnných, které ovlivňují stanovené cíle. Proto by vzdělávací strategie měla být nastavena v maximální možné míře flexibilně a pružně, aby bylo možné reagovat na nově vzniklé a neočekávané situace. Tuto…

Logicko-matematická inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Logicko-matematická inteligence se vyznačuje schopností abstraktního myšlení, schopností řešit komplikované matematické úlohy, schopností rychlého, pružného a operativního rozhodování a analytiky.

Prostorová inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Prostorový typ inteligence je silně vázán na oblast vizualizace. Schopnost intenzivního vnímání barev, tvarů, předmětů a vzdálenosti s výbornou orientací v prostoru.

Základy Gardnerovy teorie

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V posledních letech zaznamenala teorie tzv. mnohočetné inteligence (The Theory of Multiple Inteligences) v České republice poměrně velký ohlas. Zásluhu na aplikaci v podmínkách specifik, vyplývajících z českého školství, má zejména doktorka Věra Krejčová. Ta…

Výhody, rizika, limity a možnosti využití

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V souvislosti s plánováním přípravy podle Gardnerovy teorie se významně mění i úloha a role pedagoga. Jeho úloha nespočívá v symetrickém předvádění, vedení a řízení jednotlivých činností, což ostatně není ani z hlediska možností pedagoga reálné. Jeho úkolem je…

Koncept osmi inteligencí a jejich aplikace

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Teorie inteligencí může být užitečným pomocníkem při identifikaci nadání a využití jeho potenciálu. Rozvíjí oblasti a schopnosti dítěte, pro které má předpoklady. Většinou dané na biologické úrovni. Tento přístup značně naráží na tradiční pojetí vzdělávání…

Tělesně-kinestetická inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Bodily-kinesthetic intelligence neboli tělesně-kinestetická inteligence. Jemná motorika, hrubá motorika, ladnost a precizní ztvárnění pohybu, jeho koordinace, vyobrazení emoce, touha, vytrvalost, píle, zrychlené reflexy. To vše můžeme zahrnout do této oblasti.…

Interpersonální inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Interpersonální inteligence se vyznačuje výbornými komunikačními schopnostmi, schopností porozumět jiným, přijímat jejich sdělení. Jedinci s touto inteligencí projevují empatii a mimořádnou vnímavost v práci s nonverbální komunikací. Někdy se můžeme setkat…

Intrapersonální inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Intrapersonální jedinec umí rozvíjet své city, emoce, prožitky, pracovat s nimi. Práce s vlastními silnými i slabými stránkami. Běžné je zde hluboké přemýšlení a schopnost kritického myšlení.…

Lingvistická - jazyková inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Lingvistická – jazyková inteligence zahrnuje kompetence v oblasti mateřského a cizího jazyka. Konverzaci, čtení, psaní, porozumění slovu i textu, schopnost práce s informačními zdroji, tvoření textu, formulace vlastních myšlenek, práce s literaturou, vnímavost…

Přírodovědná inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro přírodovědnou inteligenci (naturalistic inteligence) je typická zvýšená vnímavost pro přírodní jevy, živou a neživou přírodu, rozlišování živočišných druhů, rostliny a environmentální oblast. V literatuře můžeme inteligenci nalézt také nazvanou jako…

Proč Gardner?

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Alternativní pedagogické směry a pestré výchovně-vzdělávací strategie jsou přínosem pro nový pohled na plánování a realizaci různých témat a námětů. V budoucnu bude stále více kladen důraz na osobnostně-sociální pojetí vzdělávací činnosti nejen v mateřských…

Hudební inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Interpretace hudby, její vnímání, schopnost porozumět sdělení hudby, samostatná tvorba, komponování a využití v různých, netradičních sférách života. Takto lze stručně popsat jedince s preferencí hudební inteligence. To zahrnuje nejen hru na hudební nástroje,…

Adaptace dětí v mateřské škole

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Adaptace na prostředí mateřské školy je zásadní změnou v životě dítěte. Každé dítě vnímá odloučení od rodičů jiným způsobem. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Uveďme jako příklad temperament a osobnost dítěte, výchovu, celkovou úroveň…

Psychosomatika a její úskalí

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Psychosomatické nemoci jsou zvláštní. Ve své podstatě neexistují. Stanovit jednotnou definici a jednoznačně říct, co to je psychosomatické onemocnění, je obtížné. Každá nemoc má svůj zcela „unikátní” klinický průběh, svou léčbu. Zcela specifickou skupinou v…

Využití Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence aneb co pro děti ještě můžeme udělat?

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Na úvod se zamysleme nad dětmi tak trochu šířeji. Často se ve své lektorské praxi setkávám s dotazy, v čem jsou dnešní děti jiné? Proč jsou nesoustředěné a proč neklidné? Mnoho odborníků a specialistů se mnou nebude souhlasit, ale nedomnívám se, že narůstají…

Využití Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V posledních letech zaznamenáváme postupné změny týkající se přístupů v oblasti výchovně-vzdělávacích strategií. Pedagogové se snaží odpovídajícím způsobem reagovat na různorodé složení kolektivů i typologickou pestrost. V praxi však čelí poměrně složité…

Motivace versus stimulace

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje zcela zásadní roli v kvalitě celého procesu učení. Dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání nuceno. V takovém případě nelze…

Plánování, příprava a rovina multiple inteligences

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V zahraniční literatuře se můžeme setkat s pojmem „multiple inteligences”. Je to souhrnné označení mnohočetné nebo chcete-li mnohostranné inteligence. Tímto nás tento pojem přivádí ke Gardnerově teorii. V posledních letech nachází tato teorie své uplatnění ve…

Výchozí analýza podnětného prostředí

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V počátku školního roku je užitečné, jakou součást hodnocení třídy a reflexe pedagogických pracovníků vyhodnotit: komplexně připravenost prostředí pro výchovně-vzdělávací činnost, reflektovat oblast komunikace – směrem od pedagogů k dětem a zamyslet se nad…

Klima třídy a jeho zásadní vliv na činnost mozku

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zásadní roli v motivaci všech účastníků výchovně-vzdělávacího procesu školy vytváří její klima. V rámci něj se setkáváme také s vlivem prostředí na motivaci dětí a na jejich další postoje k výchovně-vzdělávacím aktivitám, učiteli i například k asistentovi…

Co všechno můžeme pro děti udělat?

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Asi největší důkaz o snaze poznávat a vzdělávat se, najdeme u dětí předškolního věku. Ta chvíle poznání je dostupná každému z nás, ať jsme rodičem nebo učitelem. Ty chvíle přicházejí v prvních třech letech, tedy v podstatě o dost dříve, než se dítě dostává do…

Význam připravenosti prostředí a neurodiverzita

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Neurodiverzita je obor věnující se duševním chorobám, duševnímu zdraví, ale také otázkám spojeným s vývojem mozku a porozumění jeho funkci. Kořeny a historii tohoto oboru nalezneme v Austrálii, u sociální vědkyně Judy Singer. V České republice patří mezi…

Rizika, nedostatky a chyby, které děláme

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Na oblast plánování, přípravy a realizace výchovně-vzdělávacího procesu se v mateřských školách zaměřuje při inspekční činnosti ve školách také Česká školní inspekce.

Nahrávám...
Nahrávám...