Mgr. Lenka Polášková
NahoruAlternativní směr
Alternativní pedagogické směry a pestré výchovně-vzdělávací strategie jsou přínosem pro nový pohled na plánování a realizaci různých témat a námětů. V budoucnu bude stále více kladen důraz na osobnostně-sociální pojetí vzdělávací činnosti nejen v mateřských školách. Gardnerova teorie má mnoho příznivců i odpůrců či čtenářů s pochybami. Jeho teorie nebyla empiricky podložena, nelze jí však upřít, že její využití má své klady a řadě pedagogů je koncept "pestrosti inteligencí" jednoduše blízký.
Proč právě Gardner? Jednoduše proto, že učitelka mateřské školy komplexně připravuje tematický celek, zahrnuje různé koncepty a metody a formy práce, což přináší jistou pestrost vzdělávací nabídky. Jednotlivé inteligence jsou spíše škálou.
Gardner ve svých teoriích uvádí, že se nesetkáme s jedinci, kteří by měli vyvinuty jednotlivé inteligence totožně. Ačkoliv nemáme relevantní výzkum, můžeme z praxe pedagogiky a didaktiky i vývojové psychologie potvrdit, že každý člověk je jedinečnou osobností ve všech aspektech a totéž platí také pro schopnost učit se a osvojovat si…