dnes je 29.1.2025

Input:

2.2.2 Týdenní příprava učitelky MŠ - rozvržení aktivit, her a činností podle typologie Gardnerových inteligencí

27.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.2
Týdenní příprava učitelky MŠ – rozvržení aktivit, her a činností podle typologie Gardnerových inteligencí

Mgr. Lenka Polášková

V následující tabulce naleznete ukázku různorodých činností a aktivit, kterými podporujeme pestrost vzdělávací nabídky. Jednotlivé části jsou během jednoho týdne (i déle) flexibilně využitelné.

Ukázka pestrosti vzdělávací nabídky:

Týdenní příprava učitelky MŠ – rozvržení aktivit, her a činností podle typologie Gardnerových inteligencí (nutno doplnit cíle a kompetence dle RVP PV).

Název: Kutálí se duchová kulička – modrá
Datum:
Věková struktura dětí:
4–7 let
Specifikace: V týdenním tématu jsou oblasti zaměřeny na podporu ochranu přírody a krajiny.
Zpracovala:
Typologie podle Gardnera Hry, aktivity, činnosti
LINGVISTICKÁ – JAZYKOVÁ INTELIGENCE
  • "Od kapky po moře" > prohlížení encyklopedií, rozhovor o koloběhu vody v přírodě.

  • Návštěva science centra – využití a popis modelu koloběhu vody v přírodě.

  • Vytleskávání slov souvisejících s vodou (kapka, řeka, potok...), určování první a poslední hlásky.

  • Rozhovory a vyprávění na téma počasí, význam a důležitost vody v životě člověka, ochrana přírody.

  • Využití piktogramů s tématem počasí při řízených rozhovorech.

  • Pokračování příběhu > pedagog vymyslí počátek příběhu nebo pohádky o vodě, děti pokračují...

  • Řízené rozhovory > "Jakou pohádku o vodě znáte?" Např. "Dešťová víla".

LOGICKO-MATEMATICKÁ INTELIGENCE
  • Hry a experimenty s vodou > srovnávání poměru "více – méně", např. ve sklenici; přelévání vody trychtýřem.

  • Hra s padákem (znázorňování vodní hladiny, vln).

  • Proměny vody (např. odpařování, tání, zmrazení).

  • Výtvarné aktivity: rozpouštění barev ve vodě, míchání barev.

  • "Počítání kapek": aktivita s pracovním listem zaměřená na rozvoj předmatematických dovedností (doplňková aktivita).

PROSTOROVÁ INTELIGENCE
  • Základní orientace v mapě (v knihách, glóbusu...).

  • Pozorování > vodní hladiny, potůčku, řeky, prostředí v okolí vodního toku (příroda, hmyz, rostliny).

  • Obkreslování dle předlohy > využití tzv. kinetického písku.

HUDEBNÍ INTELIGENCE
  • Zpěv + rytmizace písniček s využitím Orffových nástrojů, případně bubínků, a přírodnin.

  • V přírodě (poslech šplouchající vody, vysvětlení pojmu "šumění vody").

  • Poslech padajících kapek deště, například při odpočinku.

  • Rozlišování zvuků (potůček – řeka – moře – déšť) s použitím CD.

TĚLESNĚ-KINESTETICKÁ INTELIGENCE
  • Tanečky s doprovodem hudby (využití stuh, šátků) při znázorňování vln a vlnek.

  • Pantomima > představení profesí spojených s vodou (rybář, kapitán lodi, plavčík...).

  • Pohybové činnosti > lezení + plazení přes lavičku ("jako přes vodu").

INTERPERSONÁLNÍ INTELIGENCE
  • Příprava koutku "živé a neživé" přírody (vše, co souvisí s vodou).

  • Exkurze do EKO centra.

INTRAPERSONÁLNÍ INTELIGENCE
  • Poslech relaxační hudby.

  • Malba mandaly "Vodní svět, můj vodní květ".

Nahrávám...
Nahrávám...