dnes je 19.4.2025

Systém VAK aneb jak děti přijímají informace

28.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Znáte systém VAK? Je založen na vědomí, že každý z nás preferuje při přijímání informací jiný smysl. Zajímá vás, co s sebou tento systém přináší, jaké jsou jeho výhody při vzdělávání dětí a jak jej zavést do praxe? Jaké aktivity zařadit, když si nejste…

Pedagogická praxe - co je jinak?

28.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Stále více pociťují učitelky mateřských škol a ředitelky tlak na pedagogickou práci, nároky, vycházející z pedagogické praxe, se stále více zvyšují. Kromě znalostí pedagogiky, didaktiky či například psychologie tvoří významnou část také znalosti kurikulárních…

Příprava na úspěšný přechod z MŠ do ZŠ

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zahájení povinné školní docházky je velmi důležitou a mimořádnou událostí v životě dítěte. Nástup do školy je završením dosavadního vývoje a vstupem do nové životní etapy. Dítě se na vstup do školy připravuje v předškolním zařízení, kde by měl být respektován…

Týdenní příprava učitelky MŠ - rozvržení aktivit, her a činností podle typologie Gardnerových inteligencí

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V následující tabulce naleznete ukázku různorodých činností a aktivit, kterými podporujeme pestrost vzdělávací nabídky. Jednotlivé části jsou během jednoho týdne (i déle) flexibilně…

Aktivity, činnosti a vzdělávací proces s využitím Gardnerovy teorie

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Je zcela nezbytné, aby docházelo k využívání širšího spektra metod a forem práce a zcela se prolínaly skupinové, individuální a frontální činnosti a aktivity.

Osm inteligencí a pestrost vzdělávací nabídky

27.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Vzdělávací nabídka mateřské školy zahrnuje celou řadu proměnných, které ovlivňují stanovené cíle. Proto by vzdělávací strategie měla být nastavena v maximální možné míře flexibilně a pružně, aby bylo možné reagovat na nově vzniklé a neočekávané situace. Tuto…

Logicko-matematická inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Logicko-matematická inteligence se vyznačuje schopností abstraktního myšlení, schopností řešit komplikované matematické úlohy, schopností rychlého, pružného a operativního rozhodování a analytiky.

Prostorová inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Prostorový typ inteligence je silně vázán na oblast vizualizace. Schopnost intenzivního vnímání barev, tvarů, předmětů a vzdálenosti s výbornou orientací v prostoru.

Interpersonální inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Interpersonální inteligence se vyznačuje výbornými komunikačními schopnostmi, schopností porozumět jiným, přijímat jejich sdělení. Jedinci s touto inteligencí projevují empatii a mimořádnou vnímavost v práci s nonverbální komunikací. Někdy se můžeme setkat…

Základy Gardnerovy teorie

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V posledních letech zaznamenala teorie tzv. mnohočetné inteligence (The Theory of Multiple Inteligences) v České republice poměrně velký ohlas. Zásluhu na aplikaci v podmínkách specifik, vyplývajících z českého školství, má zejména doktorka Věra Krejčová. Ta…

Výhody, rizika, limity a možnosti využití

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V souvislosti s plánováním přípravy podle Gardnerovy teorie se významně mění i úloha a role pedagoga. Jeho úloha nespočívá v symetrickém předvádění, vedení a řízení jednotlivých činností, což ostatně není ani z hlediska možností pedagoga reálné. Jeho úkolem je…

Koncept osmi inteligencí a jejich aplikace

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Teorie inteligencí může být užitečným pomocníkem při identifikaci nadání a využití jeho potenciálu. Rozvíjí oblasti a schopnosti dítěte, pro které má předpoklady. Většinou dané na biologické úrovni. Tento přístup značně naráží na tradiční pojetí vzdělávání…

Intrapersonální inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Intrapersonální jedinec umí rozvíjet své city, emoce, prožitky, pracovat s nimi. Práce s vlastními silnými i slabými stránkami. Běžné je zde hluboké přemýšlení a schopnost kritického myšlení.…

Tělesně-kinestetická inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Bodily-kinesthetic intelligence neboli tělesně-kinestetická inteligence. Jemná motorika, hrubá motorika, ladnost a precizní ztvárnění pohybu, jeho koordinace, vyobrazení emoce, touha, vytrvalost, píle, zrychlené reflexy. To vše můžeme zahrnout do této oblasti.…

Lingvistická - jazyková inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Lingvistická – jazyková inteligence zahrnuje kompetence v oblasti mateřského a cizího jazyka. Konverzaci, čtení, psaní, porozumění slovu i textu, schopnost práce s informačními zdroji, tvoření textu, formulace vlastních myšlenek, práce s literaturou, vnímavost…

Přírodovědná inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro přírodovědnou inteligenci (naturalistic inteligence) je typická zvýšená vnímavost pro přírodní jevy, živou a neživou přírodu, rozlišování živočišných druhů, rostliny a environmentální oblast. V literatuře můžeme inteligenci nalézt také nazvanou jako…

Hudební inteligence

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Interpretace hudby, její vnímání, schopnost porozumět sdělení hudby, samostatná tvorba, komponování a využití v různých, netradičních sférách života. Takto lze stručně popsat jedince s preferencí hudební inteligence. To zahrnuje nejen hru na hudební nástroje,…

Proč Gardner?

21.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Alternativní pedagogické směry a pestré výchovně-vzdělávací strategie jsou přínosem pro nový pohled na plánování a realizaci různých témat a námětů. V budoucnu bude stále více kladen důraz na osobnostně-sociální pojetí vzdělávací činnosti nejen v mateřských…

Psychosomatika a její úskalí

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Psychosomatické nemoci jsou zvláštní. Ve své podstatě neexistují. Stanovit jednotnou definici a jednoznačně říct, co to je psychosomatické onemocnění, je obtížné. Každá nemoc má svůj zcela „unikátní” klinický průběh, svou léčbu. Zcela specifickou skupinou v…

Adaptace dětí v mateřské škole

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Adaptace na prostředí mateřské školy je zásadní změnou v životě dítěte. Každé dítě vnímá odloučení od rodičů jiným způsobem. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Uveďme jako příklad temperament a osobnost dítěte, výchovu, celkovou úroveň…

Využití Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence aneb co pro děti ještě můžeme udělat?

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Na úvod se zamysleme nad dětmi tak trochu šířeji. Často se ve své lektorské praxi setkávám s dotazy, v čem jsou dnešní děti jiné? Proč jsou nesoustředěné a proč neklidné? Mnoho odborníků a specialistů se mnou nebude souhlasit, ale nedomnívám se, že narůstají…

Využití Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V posledních letech zaznamenáváme postupné změny týkající se přístupů v oblasti výchovně-vzdělávacích strategií. Pedagogové se snaží odpovídajícím způsobem reagovat na různorodé složení kolektivů i typologickou pestrost. V praxi však čelí poměrně složité…

Plánování, příprava a rovina multiple inteligences

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V zahraniční literatuře se můžeme setkat s pojmem „multiple inteligences”. Je to souhrnné označení mnohočetné nebo chcete-li mnohostranné inteligence. Tímto nás tento pojem přivádí ke Gardnerově teorii. V posledních letech nachází tato teorie své uplatnění ve…

Výchozí analýza podnětného prostředí

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V počátku školního roku je užitečné, jakou součást hodnocení třídy a reflexe pedagogických pracovníků vyhodnotit: komplexně připravenost prostředí pro výchovně-vzdělávací činnost, reflektovat oblast komunikace – směrem od pedagogů k dětem a zamyslet se nad…

Motivace versus stimulace

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje zcela zásadní roli v kvalitě celého procesu učení. Dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání nuceno. V takovém případě nelze…

Klima třídy a jeho zásadní vliv na činnost mozku

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zásadní roli v motivaci všech účastníků výchovně-vzdělávacího procesu školy vytváří její klima. V rámci něj se setkáváme také s vlivem prostředí na motivaci dětí a na jejich další postoje k výchovně-vzdělávacím aktivitám, učiteli i například k asistentovi…

Co všechno můžeme pro děti udělat?

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Asi největší důkaz o snaze poznávat a vzdělávat se, najdeme u dětí předškolního věku. Ta chvíle poznání je dostupná každému z nás, ať jsme rodičem nebo učitelem. Ty chvíle přicházejí v prvních třech letech, tedy v podstatě o dost dříve, než se dítě dostává do…

Význam připravenosti prostředí a neurodiverzita

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Neurodiverzita je obor věnující se duševním chorobám, duševnímu zdraví, ale také otázkám spojeným s vývojem mozku a porozumění jeho funkci. Kořeny a historii tohoto oboru nalezneme v Austrálii, u sociální vědkyně Judy Singer. V České republice patří mezi…

Rizika, nedostatky a chyby, které děláme

18.1.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Na oblast plánování, přípravy a realizace výchovně-vzdělávacího procesu se v mateřských školách zaměřuje při inspekční činnosti ve školách také Česká školní inspekce.

Nahrávám...
Nahrávám...